Przejdź do głównej zawartości

Instrukcje umarły. Nostalgiczny powrót do przeszłości.

Na kilku poniższych przykładach, chciałbym podzielić się smutną refleksją na temat końca instrukcji do gier.
Jako, że kolekcjonuję gry od ps1 toteż na nich się skupię. Liznę tylko temat po pokazanie wszystkiego nie ma sensu.


W czasach PS1 instrukcje były grubości małej książki. Instrukcja była integralną częścią plejakowej gry. Była to opasła lektura przekraczająca często 50 stron. W niej to musiał się znaleźć życiorys postaci, opis świata, opis każdej broni z osobna, opis wszystkich opcji a nawet mały poradnik. W czasach bez internetu pokazana poniżej instrukcja do Gran Turismo miała 100 stron. I musiała stanowić jednocześnie poradnik do gry.

Gran turismo 2 poszła dalej tym tropem i w pudełku znajdowała się nie tylko instrukcja ale poradnik dla kierowcy. Dzisiaj takich rzeczy już się nie robi.


Większość instrukcji za czasów PS1 było publikowanych w kilku językach. Tyczyło się to głównie platyn, które były robione raz dla wielu krajów aby zaoszczędzić na produkcji. Premierówki miały odrębny język dla Francji, Anglii, Włoch czy Niemiec. Platyny natomiast miały zwykle język angielski w grze i instrukcję w kilku językach.
Nie ważne jakiego gatunku była gra, autorzy starali się w jak najbardziej wyczerpujący sposób opisać absolutnie wszystkich opcji jakie ona posiadała.

Instrukcja do Front Mission 3 nie tylko opisuje bohaterów. Opisuje również system walki. Natomiast instrukcja do Final fantasy X remaster opisuje klawiszologię.

Z czasem tak zwany tutorial w grze zastąpił instrukcję i dzisiaj dostajemy taką oto broszurkę, której tak na prawdę nikt nie czyta bo wszystko jest zawarte podczas rozgrywki.

Aż by się chciało przy okazji Until dawn poczytać życiorysy wszystkich bohaterów dostać jakąś fajną mapę okolicy po której będziemy się poruszać ale nie :D takiego wała. W nowszych grach na ps4 podobno jest już tylko płyta. A szkoda bo kiedyś instrukcje były małymi dziełami sztuki jak na przykład prezentowany poniżej papierek do Dirt 2.


Instrukcje umarły na dobre dlatego lubię czasem otworzyć stare pudełko i zwyczajnie poprzeglądać manuale. Wielka szkoda, że dziś nie ma w pudełkach instrukcji bo jak pokazują stare czasy, jest to bardzo integralna część gry pudełkowej. I tego mi właśnie brakuje w tej hiper ekstra generacji. Dzisiejsze produkcje na PS4 aż proszą się o takie ekstra instrukcje. Wyobraźcie sobie, że otwieracie pudełko z Horizon Zero Dawn. Macie tam mapę z zaznaczonymi ważniejszymi punktami. Historię świata, historię plemion, historię Aloy. Omówienie broni, opisanie potworów itp. Byłoby miło. A teraz obudźcie się :). czas pograć z tutorialem w grze. Dziś wszystko co zawierała instrukcja jest zawarte w grze i to w formie audiologów. Nawet nie trzeba czytać ton tekstu jak to miało miejsce w przypadku Assasins Creed, gdzie każda postać i każdy budynek był opisany setkami linijek tekstu. Może i jestem sentymentalny ale instrukcje w grach na ps4 bym chciał. Tak dopieszczone i tak obszerne jak to było 20 lat temu.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Moje top 100 na Commodore 64 odcinek 4/4

I to już ostatni odcinek wspomnień zapraszam

Najdroższe gry na playstation 1 - stan na 2016 rok.

Wiem, że lista jest niekompletna ale ja również nie wiem wszystkiego. Starałem się wybrać te najbardziej skrajne przykłady najdroższych gier na ps1. Brałem pod uwagę tylko gry w wersji PAL. Do tego dodałem jeszcze ilość sprzedanych egzemplarzy. Jeśli chodzi o tak dyskusyjne ceny to są to ceny tylko za egzemplarze bardzo dobrze zachowane. Ja wiem, że każdą z tych gier da się kupić taniej ale cena to kwestia umowna i tak jak napisałem dotyczy tylko egzemplarzy w stanie idealnym. Miłej lektury do kawy...jedziemy.

Top 100 na C64 odcinek 1

Ze względu na to, że na komodę wyszło kilka tysięcy gier ranking swój przedstawiam alfabetycznie. Zrobienie rankingu punktowego zajęłoby kilka lat tak więc jest od A do Z. Moje najlepsze gry C64. (numeracja nie ma nic do rzeczy z miejscem na liście)